Az olvasó nem akar marketing cikkeket olvasni. Ő megoldásokat akar a problémáira, motivációt a feladatai elvégzéséhez, információkat, vagy példákat látni. Akkor írod a legjobb marketing szövegeket (is), amikor olyan értékes tartalmakat teszel közzé és olyan pluszt adsz, amit az olvasó sehol máshol nem talál meg.

Fontos tisztáznunk, ebben a cikkben nem „landing page” elkészítéséről lesz szó, hanem olyan cikkekről, amelyek marketing célokat is teljesítenek. Pár szóval bemutatom a cikk részeit, megmutatom melyek a marketing és a blogcikk közti különbségek, majd különböző  tippeket, módszereket kapsz a hatékony cikkek elkészítéséhez, és ötleteket a legeredményesebb típusaikból.

A hatékony marketing cikk részei röviden

Címsor és alcímek

A cím célja, hogy elolvassák a szöveget, az alcímeké, hogy a soron következő szöveget. Másrészről az egyes alcímek összekötik a cikk részeit. A címek és alcímek figyelemfelkeltőek legyenek, de egyben kapcsolódjanak az egyes bekezdésekhez. Külön állva, kiemelten szerepeljenek a szöveg többi részétől.

A címsor és az alcímek hasonlíthatók egy tölcsérhez is, amely fokozatosan magába szippantja az olvasót. A cím még csak a figyelmet ragadja meg, az alcímek tovább fokozzák a hatást, miközben – a szöveggel együtt – finoman adagolják azt, amit ígérnek.

A bevezetés

A bevezetésnek egyetlen célja van: a címben felkeltett érdeklődést tovább csigázza. Ilyen értelemben nagyban különbözik például egy újságcikktől, ahol gyakran már az első bekezdésben (vagy a címben) lelövik a poént.

A szövegrészek

Minden egyes szövegrész szerepe annak elérése, hogy tovább olvasson az olvasó. Bár hozzá kell tenni, amennyiben vannak a szöveg között nyomógombok elhelyezve, ezek mellékágakat jelenthetnek. Egyetlen bekezdés se fejezze be a gondolatmenetet teljes mértékben, mert az olvasónak indokot kell hagyni a továbbolvasásra.

Példa egy hagyományos marketing cikk szöveg tartalmi részére:

  1.    Érdeklődés felkeltése
  2.    Problématudat elmélyítése
  3.    Megoldás felvezetése
  4.    Aktivitásra buzdítás

A befejezés

A befejezés egy marketing cikk esetén a végső „löket” megadása a cselekvéshez – amely lehet egy valamilyen műveletet végző (megrendelés, feliratkozás) nyomógomb – vagy valami máshoz a felvezetés.

Fő különbségek a blogírás és a marketing cikkírás között

  • A marketing cikkeknek mindig célja van, a blogbejegyzések a legkülönfélébb okokból születhetnek, akár szórakoztatás végett is.
  • A marketing cikk az olvasóra való hatásra összpontosít, a blogbejegyzés szubjektív és szólhat csak blogíróról.
  • A marketing jellegű cikkeknek van egy meghatározott struktúrája, a blogok a legváltozatosabb formában készülnek.
  • A marketing jellegű szövegek a meggyőzésre összpontosítanak, a blogok személyes nézőpontokat ábrázolnak.
  • Előbbi általában egy adott dologra, vagy annak összetevőire épül, utóbbi akár számos témát érinthet egyetlen bejegyzés keretében.
  • Bár mindkettőben szerepe lehet a keresőoptimalizálásnak, előbbiben az értékesítés felépítése az elsődleges, utóbbiban az optimalizálás nagyobb szerepet játszik.
  • Előbbihez (nagy) gyakorlat szükséges, blogot bárki írhat.
  • Marketing írások általában cégek, vállalkozók, vagy szövegírók által születnek, blogok szövegeit többnyire magánemberek készítik.

Példák hatékony marketing cikkek típusaira

Oldjon meg egy problémát, vagy mutasson rá egy megoldásra

Ennek többszörös célja és előnye lehet. Az egyik az, hogy szakértőként pozicionál, a másik, hogy hasznos információt adsz, amit az olvasó a gyakorlatban felhasználhat. Ez lehet egy leírás is, amely valaminek a kezelését mutatja meg. A lényege, hogy közérthető szavakkal elmondj, bemutass valamit, amit ő megért és alkalmazni tudja.

Az egyik leggyakrabban feltett kérdés ezzel kapcsolatban:

„Hogyan tudok értékesíteni, ha már a cikk megoldja az olvasó problémáját?”

Erre több válasz létezik, illetve több módszer van, hogy ez működjön.

  • Majdnem biztos, hogy a vállalkozásod, céged, márkád, terméke(i)d, nem csak egy problémára nyújt megoldást. A komolyabb szolgáltatást nem igénylő megoldásokat ingyen is nyújthatod, és ha ezzel elégedettek, akkor érdekelni fogja őket (legalábbis egy részüket) a fizetős is.
  • Bemutatod a hibákat, vagy mit kerüljön el, de a teljes megoldást csak a szolgáltatásod, termékeid által éri el.
  • A problémák megoldásának gondolkodásmódját mutatod be, de a gyakorlati kivitelezéshez szükség van a termékedre.
  • Ötleteket mutathatsz, amelyek segítségével hatékonyabbá teheti mindennapi életét.
  • Ha már a cikkeidben ilyen hasznos vagy, az olvasók arra gondolnak, milyen értékesek lehetnek a fizetős szolgáltatásaid.

A történetek marketing ereje

Általában kétféle típusú történetek vannak jó marketing hatású cikkekben. Az egyik a valós életben megélt tanulságos élmény, a másik a kitalált történetek. Tapasztalataim szerint mind a kettő fajta jól működik.

Az eredményességük attól függ, a történet milyen mértékben tudja átadni azt, amire az alkotójuk gondolt. Ha jól meg van írva egy sztori – ami bal és jobb agyféltekére egyaránt hat – akkor olyan válaszreakciót válthat ki, amelyre egy egyszerű meggyőzés nem képes.

A történeteknek megvan az az előnye, hogy az olvasók elképzelik, beleképzelik magukat, összehasonlítják saját helyzetükkel, azonosulnak a főszereplővel, vagyis önmagukban átélik.

A leírások és útmutatók

A leírásokat és útmutatókat alapból nem a marketing cikkekhez sorolják, mégis egy jól megírt útmutató – amely meglévő hiányt pótol – az egyik legjobb reklám a szerzőnek/tulajdonosnak. A leírások arra is jók, hogy a termékhez – amelyről szól – kedvet csináljanak.

Az útmutató egyben lehet bevezető egy nagyobb fejlesztésbe, programba, s ha hatékony, akkor motiválja a felhasználót a továbbiakhoz. Leírás alatt ez esetben nem valami száraz információs szöveget értünk, hanem egy hasznos, előnyöket és gyakorlati alkalmazást bemutató írást.

Még egy webshop termék leírása is lehet érdekes, olvasmányos, inspiráló. Ezért számít sokat az egyediség. Sose másold az átlagot, a megszokottra az olvasók nem reagálnak, de ha valami kivételes, akkor észreveszik. A másik, ami jól működik, a testre szabott leírások, amelyhez a célközönség jó ismerete szükséges.

Marketing cikkek kampány részeként

Hosszabb kampányok esetén kiváló kiegészítő lehet egy-egy cikk. Ezek a cikkek vágyat keltenek a megoldás és közvetve az ezt szolgáló termék iránt. Segítenek az olvasót egy újabb lépés megtételében. Az érdeklődőkben valódi igényt teremthetnek. Aktivizálhatják azokat az érzéseket, amelyek az olvasókat cselekvés megtételére késztetik.

A kampány közbeni marketing cikkek bemutathatnak egy „felvezető terméket”, vagy akár felcsigázhatják az érdeklődést a fő termék iránt. Az is lehet, hogy egy hasznos ismertető, vagy útmutató, amely a termék, vagy szolgáltatáshoz vezető út része.

Kérdezz-felelek cikkek

A leggyakrabban feltett, vagy a legfontosabb olvasói kérdéseket egy cikkbe gyűjtve nagy érdeklődést keltő írásokat produkálhatunk. Ezek pontosan a célközönségednek szólnak. Elsődlegesen azok számára releváns, akik a feliratkozóid, a rendszeres olvasóid, hosszabb távon pedig az egyéb olvasóidnak is válaszokat adnak.

Ezek a cikkek részben hasonlítanak a „gyakori kérdések” jellegű oldalakhoz, és sok esetben csak ezek a válaszok szükségesek ahhoz, hogy valaki döntsön. Ahhoz, hogy ez eredményesen működjön, jó kapcsolat szükséges az olvasóiddal, érdeklődőiddel. Ebben nagy segítséget jelenthetnek a jól megtervezett e-mailek (vagyis hírlevelek).

Hogyan értékesíts a marketing cikkekkel

A marketing cikkírás az egyik legjobb módja annak, hogy hosszú távú bevételhez jussál az interneten. Az emberek folyamatosan keresik a hasznos információkat, amelyekkel megoldást kapnak a problémáikra, vagy elérhetnek valamilyen célt.

A közvetlen reklám önmagában a cikkeknél nem működik. Kivéve ha pont akkor az olvasó éppen arra vágyik, meg tudja és meg is akarja venni azt, amit értékesít a hirdetés. De vajon az olvasók hány százalékára érvényes ez? Figyeld csak meg magad! Ha nem hirdetési újságokat böngészel, hanem cikkeket olvasol, a reklámokat átugrod, vagy átfutod, kivéve ha olyasmi áll ott, ami nagyon érdekel.

De ha előtte olyan szöveget olvastál, ami kellően felkeltette az érdeklődésed, akkor a hirdetést is automatikusan megnézed, mert van logikai összefüggés köztük. Vagyis a hirdetések, reklámok működhetnek, ha egy olyan folyamat részei, melyek az olvasó szemszögéből érdekfeszítőek, mert valami miatt fontosak az életében.

Ezért van az, hogy a cikkekben elhelyezett „külsős” hirdetések – például a Google Adsense – akár nagyon jól is működhetnek. A kulcs a cikk szövegének és a hirdetésnek a relevanciája. De most nézzük meg a saját marketing célú cikkeidet.

5 tipp, hogy jól működjön a marketing célú cikked

1. Pontosan határozd meg a célközönséged!

A marketing célú cikkeknél soha ne írj általá(nosság)ban. Mindig valakihez kell szólnia. Mindenkinél úgysem fog működni. Azoknál működik, akiknek szól. Csak ez az egy számít. Lehet, a cikked sok embernek nem fog tetszeni, de ha a célközönségednél beválik – vagyis érdekli őket, és egy részük vásárlód is lesz – akkor az jó értékesítési cikk

Ha be akarod határolni, kiknek és hogyan írj, tedd fel a következő kérdéseket:

  •  Mi az, ami a leginkább érdekli?
  •  Mi teszi a legjobban boldoggá?
  •  Mi a legnagyobb problémája?
  •  Mi az értékrendje?
  •  Honnan szerzi az információit?
  •  Hol van jelen online/offline?
  •  Hogyan kommunikál, milyen szavakat, kifejezéseket használ?

Tovább folytatható a szűkítés, és még számos kérdést feltehetsz iparágtól, témától függően. Itt most konkrétan a személyisége legfőbb jellemzőit, mozgatórugóit határozzuk meg. Amikor írod a szöveget, úgy fogalmazz, mintha ő állna előtted, és egyenesen neki mondanád.

2. A szöveg, ami olvasatja magát

Biztosan van olyan műfaj, amelyet szívesen olvasol. Vannak olyan kedvenc olvasmányaid, amelyeket le sem tudtál tenni. Mi lehet ennek az oka? Amikor olvastad a szöveget, magával ragadott, és folyamatosan kíváncsi voltál a továbbiakra. Élvezted, és maradandó élményt okozott. Mi több, a legjobbakat számtalanszor újra tudnád olvasni.

Vajon egy marketing célú cikk is lehet ilyen olvasmányos? Még szép! Csak egy kicsit másképp. Egy ilyen cikket nem úgy írunk, mint egy regényt, de több ismert írói fogást is alkalmazhatsz. Például ilyen, amikor az egyes bekezdések vége nyitva hagyja a gondolatmenetet és csak a következőben folytatódik.

Amikor a cikked egy adott problémával foglalkozik, akkor először keltsed fel a célközönségedben már meglévő érzéseket azzal kapcsolatban, majd fokozd a problématudatot. Később fokozatosan haladj a megoldás felé, úgy, hogy részenként adagold a válaszokat. Az olvasónak így végig fenntartod az érdeklődését, mégsem válik türelmetlenné.

Ahhoz, hogy ezt (elég) jól csináld nem elég csupán a jó írástechnika és szövegírási fortélyok ismerete. Az olvasód érzésein át haladsz az érvek felé, ez pedig akkor működik igazán, ha pontosan ismered amit árulsz, ismered a célközönséged, és meg vagy győződve a terméked értékében.

3. Legyél egyedi, felejthetetlen, és utánozhatatlan!

Alkalmazd azokat az alapelveket, amelyeket a marketing szövegírásról tanultál, és amik a már eredményes értékesítők értékes tapasztalataiból származnak. De ha ki akarsz emelkedni az átlagból, és versenyben akarsz maradni, csak úgy fog menni, ha a saját kreativitásodat is beleviszed.

Sokat segít, ha folyamatosan tesztelsz, például egy olvasóid különböző szegmenseinek más-más anyagot küldesz. Amelyik jobban működik – vagyis amelyikre azt a reakciót kapod, amit szeretnél – a nyerő. A legbiztosabb választ mindig az olvasók (azon belül is a későbbi vásárlók) adják meg.

Használj a célközönségedhez közel álló megfogalmazásokat, de változatos, figyelemfelkeltő szavakat! Alkalmazz meglepő, meghökkentő fordulatokat, amelyekkel felébreszted a kíváncsiságot és gondolkodásra készteted őket. Használj egyedileg készített ábrákat, videókat, képeket, s minden olyasmit, ami kitűnik a szövegből, s látványosan mutat meg valamit.

4. Tartsd be a formális szabályokat!

A cikk legyen fejezetekre, bekezdésekre bontva, ezek között célszerű méretű sorközök legyenek, hogy szellős, könnyen olvasható legyen. Se a sorok, se a bekezdések ne legyenek túl hosszúak. Az alcímeken kívül is alkalmazhatsz kiemeléseket, amelyek a fontosabb mondanivalóra irányítják a figyelmet.

A cikk elején és a végén a legerősebb az olvasó figyelme, valamint azoknál a részeknél, amelyek őt a legjobban érdeklik. Gondoskodj róla, hogy semmi oda nem tartozó dolog ne vonhassa el az olvasó figyelmét! Minél átláthatóbb, s egyértelműbb az anyag, annál jobb.

Ahol aktivitást vársz el, legyen egyértelmű, mit akarsz. A nyomógombok (call to action) eltérő színűek, elég nagyok, és kattintásra ingerlőek legyenek. A linkekkel óvatosan kell bánni, keresőoptimalizálási szempontból fontosak, de lényeges, hogy az olvasókat ne vidd át más oldalra, csak ha ezek elősegítik a cél teljesülését.

A jó láthatóság alap követelmény. A fehér alapon fekete betűk a legláthatóbbak. A méretük elég nagy legyen, általánosan ismert, és használt betűtípusokkal. Kerüld a hosszú szövegtömböket, ábrákkal, képekkel színesítsed az anyagot, amelyek könnyítik a megértést!

5. Szerezzél olvasókat, vásárlókat!

Az olvasók gyűjtése párhuzamosan haladhat a cikkeid írásával. Ez az egyik olyan tényező, amelyről sosem szabad elfeledkezni. Ha már sok olvasód, vevőd van, akkor is frissíteni kell, mert sokan lemorzsolódnak, elfelejtik. Számtalan módon juthatsz új érdeklődőkhöz, de témától függően más-más csatornák működnek jobban.

Az olvasók forrásai elsősorban azok a helyek, ahol a célcsoportod gyakran tartózkodik, amelyeket gyakran látogat. A hirdetések, és a passzív gyűjtés (pl. információ és értéknyújtás) is jól működhet, a legjobb, ha minden módon gyűjtöd azokat, akik elolvassák amit írsz, és jó vásárlóid lehetnek.

A már vásárlásra kész látogatókat leszámítva azok a jó módszerek, amelyek fokozatosan emelik az érdeklődőket egyre magasabb szintre. Vagyis először felkeltik a figyelmet, értéket, tudást adnak, bizalmat szereznek, s apránként kérnek elköteleződést (feliratkozás, kisebb rendelések)

További ötletekért olvasd el a cikkem arról hogyan szerezzél olvasókat!

Szerző: Eyn 2019.05.26.