A képek nélkülözhetetlen elemei bármilyen weboldalnak. De nagyon nem mindegy, mennyire tudatosan alkalmazzuk őket, és mennyire figyelünk oda a képek SEO-barát kezelésére.

A képanyag tudatos használata ott kezdődik, hogy el tudjuk dönteni, pontosan milyen célt akarunk elérni, vagy segíteni egy-egy kép beszúrásával. A képek ugyanis nem csupán egyféle szerepet tölthetnek be a honlapon.

Egy gondosan megválasztott kép szolgálhat szimpla design célokat, vagy illusztrálhat szövegeket. A jó érzékkel elhelyezett képek “kihangosíthatják” a fontos üzeneteidet, növelhetik a bizalmat egy honlapon árult termék vagy szolgáltatás iránt, de ugyanígy másfajta érzelmeket (vágyódás, öröm, szorongás) is kelthetnek.

“Egy kép többet mond minden szónál” – szokás mondani, és ezt tényleg igaz. Egy erős képpel lehet, hogy százszor jobban ki tudod fejezni a mondanivalódat, mint egy 1000 karakteres szöveggel.

Milyen a jó kép?

Mivel a képek célja sokféle lehet, ezért nehéz általánosságban megválaszolni ezt a kérdést. Biztosan nem az a jó kép, ami pusztán “szép”. Ez ugyanis esztétikai kategória, ami vitatható. Szerintem érdemes máshonnan közelíteni.

A jó kép az, ami segít elérni azt a célt, amiért kirakjuk a honlapunkra.

Például nagyon sok vállalkozó nem szereti kirakni a saját portréját a weboldalára. Sokszor azért, mert attól fél, hogy őmaga nem elég szép, vagy vonzó. Pedig az ilyen képek célja nem az, hogy beleszeressenek a vállalkozóba a monitor előtt ülő felhasználók. Pusztán annyi, hogy legyen lehetőségük látni, kivel készülnek üzletet kötni. Egyszerűen ettől közelebb érzik magukhoz a vállalkozót, megnövekszik a bizalmuk iránta, szívesebben lépnek kapcsolatba vele. Az ilyen esetben tehát a portré nem attól lesz jó, hogy “szép”, vagy technikailag profi (bár azért ez nem hátrány, sőt). Hanem attól hogy növeli a bizalmat a honlap látogatójában.

A másik általános szabály, amit érdemes megfontolni, amikor a honlapodon szereplő képekről van szó, az ez:

Az egyedi képek mindig jobbak a sima tucatfotóknál!

Bár egy csomó megbízható helyről lehet ingyenesen képeket letölteni az interneten, egy egyedi, saját magad készítette fotóval vagy illusztrációval biztosan jobban jársz. Egyszerűen azért, mert a lélektelen sablonfotók legtöbbször semmilyen érzelmet nem váltanak ki az emberekben. Olyanok, mint a műanyag kerti asztal. Hasznos, enni lehet rajta, meg valami úgy is kell oda, de azért nem fog megemelkedni a pulzusunk a gyönyörűségtől, amikor ránézünk…

Szóval törekedj saját, egyedi képeket használni. Persze ez nem mindig lehetséges. Az ilyen esetekben nagyon jól jönnek az online stock fotó gyűjtemények, ahonnan jogtisztán tudsz képeket letölteni.

Ingyenes képgyűjtemények az interneten

A legtöbb stock fotó gyűjtemény használatához még regisztrálni sem kell, ezért villámgyorsan juthatunk hozzá jó minőségű (bár sokszor sajnos elég fantáziátlan) képekhez.

Számos ilyen portál létezik, a saját blogjaimhoz én ezeket használom legszívesebben:

Bármelyiken is keresel képeket, hamar szembesülni fogsz vele, hogy a népszerűbb témákban sok száz, akár többezer képből is válogathatsz. Ami egyáltalán nem könnyű feladat. Amikor stock fotók között válogatott, ezeket a kérdéseket szoktam feltenni magamnak:

  • Mi a kép üzenete? Passzol a célhoz, amit neki szánok?
  • Mennyire “műanyag” a kép? Nem túl unalmas-e? Kelt érzelmeket, és ha igen, milyet?

Sajnos legtöbbször a második pont, ahol rengeteg stock fotó elvérzik, egyszerűen nagyon sok túlságosan műanyag hatású.. Ez pedig ellentétes reakciót és érzelmet válthat ki, mint amit szeretnénk.

Az ingyenes képgyűjtemények mellett alternatív megoldás lehet a Google képalapú keresés használata. Csak szűrjünk rá a jogtisztán használható képekre. Ehhez a keresőben a Képek fül alatt az Eszközökre kell kattintani, és kijelölni az Újrafelhasználható menüpontot.

Tedd egyedivé az internetről szerzett ingyenes képeket

Ha szeretnéd egy kicsit egyedivé tenni az internetről letöltött képeket, próbálj ki egy online képszerkesztő programot, például a Canvát. A Canva használata pofonegyszerű, mégis profi eredményt lehet elérni vele egy kis gyakorlással. De megnézheted a szintén nagyon népszerű a Pixlr-t, a Visme-t vagy a PicMonkey-t is.

Nem kell bonyolult dolgokra gondolni. Elég lehet, ha például egy szűrőt raksz a képre, vagy valamilyen szöveget helyezel el rajta. Jól működő módszer az is, ha az eredeti kép egy érdekes részletét kinagyítod és kivágod. Például így:

Balra az eredeti stock fotó, jobbra a szerkesztett változat

kepszerkesztes-egyedi-kep

A képek kezelése SEO szempontból

A keresőoptimalizálás egyik fontos, de ennek ellenére gyakran elhanyagolt feladata a képek SEO-barát használata. Két dolog tartozik ide, és ezek ellenőrzése fontos része minden komoly SEO auditnak.

Az első a képek méretezése, ami közvetett hatást gyakorolhat a honlapod SEO teljesítményére. A helyzet ugyanis az, hogy a sok, túlságosan nagyméretű képfájl tárolása és megjelenítése rengeteg erőforrást köt le. Ez pedig hazavághatja a betöltési sebességet.

A  betöltési sebességet a Google 2010 óta rangsorolási tényezőként kezeli. Az oka ennek az, hogy minden felmérés szerint a lassú oldalakról sokkal gyorsabban fordulnak vissza a felhasználók, mint a gyorsan betöltődő weblapokról. A Google olyan honlapokat igyekszik előre rangsorolni, amit szeretni fognak a felhasználók. A gyorsakat szeretik, a lassúakat nem.

Ezért fontos, hogy ne lassítsuk feleslegesen a honlapunkat a rosszul méretezett képekkel.

Az ideális képméret nem haladja meg a 200 Kb-ot. Ez az a méret, ami még rengeteg kép és fotó esetén sem fog kezelhetetlen fennakadást okozni a weboldal teljesítményében.

A második lépés a képadatok megfelelő kitöltése. Ide tartozik a képek

  • fájlneve;
  • képcíme;
  • és alternatív szövege (alt text)

Először is mindenképpen érdemes “beszélő” nevet adni a képfájloknak, mert ez segít a Google számára is belőni a kép témáját. Például a DSC20200313.jpg vagy a xjfk4212.png helyett legyen a képfájl neve seo-kepek.jpg. Természetesen kerüljük az ékezeteket, ha pedig több szóból áll a képfájl neve, a ‘-‘ laraktert használjuk elválasztásra.

A képcím feladata, hogy pár szóban pontosan leírja, mi látható a képen. Az alternatív szöveg pedig eredetileg a látássérülteknek készült olvasó programok kisegítésére szolgált, de régóta figyeli a Google is. Az alternatív szövegben 1-2 rövid mondatban érdemes felvázolni a kép célját, témáját.

A képcím és az alternatív szöveg megadására a WordPress honlapok esetében a Médiatárban van lehetőség. Hasznos segítséget adnak a különféle keresőoptimalizáló WordPress bővítmények, mert jelzik, ha nincsenek megfelelően kitöltve a képek adatai. (A legnépszerűbb keresőoptimalizáló bővítmény, a Yoast SEO profi használatáról és beállításáról itt olvashatsz).

kép seó
Képek seo bállítása a WordPress médiatárban

Figyelj oda a képekre!

Remélem sikerült útmutatót és egy kis inspirációt is adnom ahhoz, hogy ezentúl próbáld tudatosan és SEO-barát módon kezelni a képeket a honlapodon.

Sok sikert!